شانزده معجزۀ رَزبِری برای پوست، مو و سلامتی 

یک میوه
و برآوردن تمام نیازهای تغذیه­ای روزانۀ بدن!
یک میوه
و پیشگیری و درمان سخت­ترین بیماری­ها!
یک میوه و
طعمی بی­نظیر که از بارها چشیدن آن سیر نمی­شوید!
این­ها تمام آن چیزی است که از رَزبری می­دانید؛
و اما آنچه ممکن است ندانید:
رزبری چیست؟
رزبری گیاهی چندساله با ساقه چوبین و عضوی از خانواده پرجمعیت رزهاست. رزبری با شکل  و رنگ گیرا و طعمی یگانه و البته فواید فوق العاده یکی از پرمصرف­ترین میوه­ها در سرتاسر دنیاست. مصرف مرتب مقدار اندکی رزبری شما را در برابر بیماری­های دشواری مثل سرطان و دیابت ایمن می­کند و از بروز بیماری­های قلبی پیشگیری می­کند.
آنچه رزبری را از بیشتر میوه­ها متمایز می­کند، ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC) است. اوراک آزمونی است برای اندازه گیری مقدار آنتی­اکسیدان مواد غذایی گوناگون. بنابراین واحدهای ORAC ظرفیت آنتی‌اکسیدان موادغذایی را نشان می­دهند و هرچه این عدد برای یک ماده‌غذایی بالاتر باشد بهتر است و آن ماده غذایی به پایین آوردن خطر التهاب، سرطان، پیری و بیماری کمک می‌کند.
رَزبِری یکی از مواد خوراکی­ای است که ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن بالایی دارد. عدد اوراک رزبری در هر صد گرم (حدود یک پیمانه)  6058 است. فقط همین دلیل کافیست تا رَزبِری را در بشقاب غذایی روزانه­تان بنشانید. و اما دلایل دیگر:
پیکار با سرطان
بر اساس تحقیقات موسسه امریکایی پژوهش درباره سرطان، رزبری منبعی سرشار از الاژیک اسید است که و الاژیک اسید توانایی پیشگیری از سرطان­های گوناگون، از جمله سرطان پوست، ریه، مری، کبد و پستان را از خود نشان داده است. الاژیک اسید چندین روش مبارزه با سرطان را همگام با هم بکار می­اندازد. مثل آنتی­اکسیدان عمل می­کند، عوامل ویژه سرطان­زا را غیرفعال می­کند و تولید سلول­های سرطانی خاصی را به تعویق می­اندازد.
بر اساس پژوهش­های انجام شده رَزبِری در درمان سرطان­های شکم و رودۀ بزرگ نقش کمی دارد، اما به­ طور موثری از رشد و گسترش سلول­های سرطانی در سرطان دهانۀ رحم پیشگیری می کنند.
عملکرد رَزبِری بر ضد عوامل سرطان­زا را می­توان به وجود آنتوسیانین­ها در این میوه نیز نسبت داد. آنتوسیانین­ها به طور طبیعی در ترکیباتی یافت می­شوند که منشاء رنگدانه­های سبزیجات و میوه­ها هستند. آنتوسیانین­ها از دگردیسی سلول­ها پیشگیری می­کنند، ضدالتهاب هستند و سلول­های سرطانی را به عملکرد طبیعی وامی­دارند. همچنین تحقیقات نشان داده است که رَزبِری می ­تواند از انتقال تومور به شبکه لنفاوی جلوگیری کند.
در واقع، رَزبِری نسبت به بلوبری و توت فرنگی که عموما بهترین میوه­ها برای پیشگیری از سرطان شناخته می­شوند، 40 درصد آنتی اکسیدان بیشتری دارد.
حفظ سلامتی قلب
رَزبِری با مقادیر بالای فیبر به حفظ سلامتی قلب کمک می­کند. یک پیمانه رَزبِری حاوی 8 گرم فیبر است. دلیل دیگر مفید بودن رَزبِری برای قلب وجود آنتوسیانین هاست. انواع تمشک­ها و توت ها از معدود مواد غذایی­ای هستند که هم پوست و هم گوشت آنها حاوی آنتوسیانین است.
تحقیقات نشان می دهد 0.2 میلی­گرم آنتوسیانین در روز بطور قابل توجهی خطر بیماری قلبی را در زنان سنین پس از یائسگی کاهش می­دهد. ترکیبات آنتوسیانین نقشی مهم در کاهش فساد اکسایشی و التهابات مرتبط با بیماری قلبی ایفا می­کنند. در واقع، رَزبِری حاوی پُلی­فِنل­هایی دارای قابلیت کنش و واکنش با بافت زنده است که به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می­کند.
آنتوسیانین­های رَزبِری همچنین مجموعه­ای از اثرات گوناگون بر رگ­ها و پلاکت­ها می­گذارند که به حفظ سلامتی قلب منجر می­شود. با این­حال تحقیقات بیشتری نیاز است تا میزان دقیق آنتوسیانین مورد نیاز و کاهش خطر ناراحتی قلبی که به مصرف آن نسبت می دهند ثابت شود.
در یک پژوهش کانادایی، مصرف عصاره رَزبِری سطح فشار خون موش های آزمایشگاهی را پایین آورده است (13) و بیان شده که تاثیر مشابهی روی انسان خواهد داشت. فشار خون پایین خطر بیماری قلبی را کاهش می­دهد. در واقع مصرف رَزبِری برای قلب از قرن هجدهم اهمیت داشته است، از آن زمان گیاه­داروشناسان و پزشکان دیگر تشخیص دادند که این میوه برای پیشگیری از بیماری قلبی ایده­آل است.
berry_خانواده بری
همچنین رَزبِری شریان­ها را عریض می­کند که موجب جریان روان خون در رگ ها می­شود و از انباشتگی و رسوب پلاک­های خونی در آن­ها پیشگیری می­کند. آنتوسیانین­های رَزبِری مانع از تشکیل لخته­های خونی در پیامدهای سکته قلبی می­شوند و همچنین اسید سالیسیلیک تمشک ویژگی­های محافظت کننده از سیستم قلبی و عروقی دارد که عملکرد آن مشابه آسپرین است.
دیگر ترکیب رَزبِری که به محافظت فرد از بیماری قلبی شناخته می­شود، ویتامین C است که مانع از تشکیل پلاک­های خونی می شود.
مادۀ شیمیایی دیگری که در رَزبِری به صورت طبیعی موجود است کِتون رزبری است که تولید هورمونی پروتئینی بنام آدیپونکتین را افزایش می­دهد. در تحقیقات پزشکی، مقدار زیاد آدیپونکتین یکی از عواملی است که به کاهش خطر حمله های قلبی ربط داده می­شود.
افزایش باروری و بهبود سلامتی جنسی
مقادیر بالای آنتی­اکسیدان­های موجود در رَزبِری اسپرم را از آسیب­های اکسایشی محافظت می­کند. ویتامین C و منیزیوم میوه هم باروری آقایان  و تولید تستوسترون را به طور قابل­توجهی افزایش می­دهد.  رَزبِری به دلیل ویژگی­های افزایندۀ باروری، می­تواند خوراکی مطلوب و کامل وقت خواب شما باشد.
هم­چنین آنتی­اکسیدان­ها پس از آبستنی و به وجود آمدن جنین در حفاظت از آن نقش دارند و از خطر سقط جنین می­کاهند.
این میوۀ دلچسب، همچنین دارای پروآنتوسیانیدین­هاست که عروق خونی را باز می کنند و خون را برای انگیزش بهتر جنسی به جاری شدن در نواحی حساس بدن هدایت می کنند. زینک میوه هم کمک می کند تا شهوت جنسی برانگیخته شود.
کمک به درمان دیابت
ریزمغذی­های دیگر موجود در رَزبِری  با همکاری هورمون­های ویژه­ای در بدن تعادل انسولین و قند خون بدن را بهبود می­دهند و در نتیجه قرار دادن آن در رژیم غذایی افراد چاقی که مبتلا به دیابت نوع دو موجب بهتر شدن شرایط می گردد.
کمک به کاهش وزن
کمک به کاهش وزن به فیبر و منگنز موجود در رَزبِری نسبت داده می­شود. فیبر چنان که گفتیم شما را برای مدتی طولانی تر سیر نگاه می­دارد و جلوی پرخوری شما را گیرد. در واقع فیبر موجود در یک وعده رَزبِری بیشتر از یک پرس سبوس یا بلغور جو دو سر است. منگنز سوخت و سازتان را افزایش می­دهد و چربی­سوزی را سرعت می­دهد.
رَزبِری بسیار کم کالری است و چربی هم ندارد و گزینۀ سالمی برای افزودن به رژیم غذایی شما برای کاهش وزن است. هم­چنین شاخص گلیسمی رَزبِری پایین است و مواد غذایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند تاثیر مختصری روی قند خون دارند و بنابراین مصرف آنها موجب بالا رفتن ناگهانی قند خونتان نمی­شود.
در پژوهشی کتون­های رَزبِری موجب ایجاد قابلیت کاهش وزن در آزمایش های مقدماتی روی موش ها شده اند. کتون­های رَزبِری، علیرغم رژیم غذایی پر چربی از افزایش وزن موش­ها جلوگیری کرده­اند. نتایج این تحقیقات برای انسان­ها بسیار نویددهنده است.
هم­چنین کتون های رَزبِری بر شکستن مولکول­های چربی می­افزایند که به کاهش وزن منجر خواهد شد. این امر با افزایش سوخت و ساز لیپیدها  صورت می­پذیرد که کارکرد اولیۀ کتون­های رَزبِری است.
هم­چنین مشاهده شده کتون­های رَزبِری سطح پروتئین آدیپونکتین را افزایش می­دهند و این پروتئین به شکستن مولکول­های چربی سرعت می­بخشد.
نیز رَزبِری حاوی ترکیب دیگری به نام رسوراترول است که چربی مضر بدن را به چربی مفید تبدیل می­کند و در سوزاندن کالری­های مصرفی هم موثر است.
افزایش سلامتی بینایی
ترکیبات فلاونوئیدی و پلی فِنُلیک موجود در رَزبِری هم موجب سلامتی چشمان شماست.
افزایش ایمنی بدن
ریزمغذی­های موجود در انواع تمشک، بر فرآیندهای ایمنی مرتبط با ایمن­درمانی (درمان بیماری به کمک شبیه سازی واکنش ایمنی بدن) تاثیر گذارند. این امر می­تواند عامل مهمی در درمان بیماری­های مرتبط با ضعف سیتم ایمنی تلقی گردد.
رَزبِری، اَبَرمیوه ای­ست که بدن را قادر می­سازد در برابر عفونت­های مرتبط با سیستم ایمنی ضعیف از خود حراست کند.
وجود ویتامین C و هم­چنین بتا کاروتن که هر دو از عوامل تقویت سیتم ایمنی بدن هستند در رَزبِری، دلیل دیگر اهمیت مصرف این میوه برای سیستم ایمنی بدن است.
ویژگی های ضد التهابی
خواص ضد التهابی رَزبِری به وجود آنتوسیانین­ها نسبت داده می­شود؛ آنتوسیانین­ها یک گونه از فلاونوئیدها هستند که محافظ بخش مایع سلول­های بدنمان هستند و عملکرد ضد التهابی دارند. هر چند پژوهش­های کمی روی تعداد تمشک­هایی که برای درمان التهاب مورد نیاز است صورت گرفته، بهترین کاری که می­شود کرد این است که روزانه وعده رَزبِری فراموش نشود.
بهبود حافظه
باز هم سخن از یزمغذی­هاست! رَزبِری سرشار از یزمغذی هاییست که ثابت شده عملکرد حافظه را بهبود میدهند و از آن محافظت می کنند (39) و همچنین پلی فنل های رَزبِری هم  کاستی های شناختی ناشی از کهنسالی را بهبود می دهند.
بهبود گوارش
از دیرباز، برگ­های رَزبِری برای تنظیم گوارش مورد استفاده بوده­اند. از برگ این میوه چای درست می­کنند که برای درمان ناراحتی­های مربوط به گوارش مفید است.
رَزبری یکی از خوراکی­های سرشار از فیبر است و میدانیم هر چه مقدار فیبر در رژیم غذایی بیشتر باشد، گوارش بهتر انجام می­شود. یکی از دلایلی که باعث می­شود رَزبِری مقادیر فیبر بالایی داشته باشد ساختار درونی آن است، این میوه از چندین و چند بخش مجزا تشکیل شده که هر یک دانۀ خود را در مرکز خود دارد. این ساختار مجموعه­ای متراکم، مقدار فیبر زیادی را در خود اندوخته دارد. فیبر هیچ گونه کالری بر رژیم غذایی شما نمی افزاید که در هر صورت برایتان مفید است. ناگفته نماند: باید پیش از هر گونه استفاده رَزبِری برای درمان معضلات گوارشی با پزشک خود مشورت کنید برای اینکه دانه های این میوه ممکن است افراد مبتلا به دایورتیکیلایتس (التهاب دیواره روده) را در معرض ابتلا به عفونت جدار روده قرار بدهد.
کمک به درمان اگزما
معمولا در داروهای ترکیبی آنتی­باکتریال گیاهی که برای اگزما و بیماری­های مشابه تجویز می­شوند، رَزبِری یکی از افزودنی­هاست. روغن دانۀ این میوه به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی به درمان این گونه صدمات پوستی یاری می رساند.
یاری رسانی سلامت زنان
رَزبِری و به ویژه برگ­های این گیاه، در طول دوران بارداری مزایای فوق العاده­ای برای زنان دارند. تحقیقی نشان داده زنان بارداری که برگ گیاه را می­خورند احتمال پارگی کیسه آبشان بسیار کاهش می­یابد و هم­چنین برای زایمان طبیعی و فاصله گرفتن از بخش سزارین و زایمان با فورسپس و وکیوم، بخت بیشتر یارشان است. خوردن برگ رَزبِری مدت زمان زایمان را کاهش می­دهد و برای مادر و نوزاد هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.
ارتقای سلامت بافت ها و رگ های خونی
می­دانیم که رَزبِری سرشار از ویتامین C است و برای رشد و ترمیم بافت­های بدن، بهبود زخم­ها و تشکیل پروتئین مهمی (کلاژن) که برای تولید رگ­های خونی لازم است، وجود این ویتامین ضروری است. این پروتئین برای تولید بافت­های هم­بند استفاده می­شود و وجود آن برای تشکیل پوست، استخوان­ها و غضروف­ها ضروری است و هم­چنین علاوه بر کمک به ساختِ رگ­های خونی، به نیرومند کردن دیوارۀ رگ­ها یاری می­رساند.
رَزبِری آهن هم دارد که ماده­ای معدنی­ست که در تشکیل گلبول­های قرمز خون نقش کلیدی دارد. گلبول­های قرمز، اکسیژن را به ماهیچه ها می­برند که به حفظ انرژی بدن کمک می­کند. برای همین است که ورزشکارانی که مبتلا به فقر آهن هستند، خسته می­شوند و از نفس می افتند.
محافظت از غضروف ها و مفاصل
پلی فنل­های موجود در رَزبِری از غضروف­ها محافظت می­کنند و شرایط آرتریت را سهل­تر می­کنند. مصرف مداوم رَزبِری به درمان التهاب و بازیابی سلامتی مفاصل یاری می رساند. رَزبِری در پیشگیری دفع کلسیم از استخوان موثر است.
اکسیر جوانی
کاستن از سرعت عمر!
معجزات رَزبری تا به اینجا در محدودۀ درون بدن و سلامتی و جوان ماندن اعضا و جوارح داخلی شرح داده شدند، اما رزبری برای آن­چه در آینه می بینیم چه خدماتی عرضه می­کند:
رَزبری و پوست
انواع بِری ها و خصوصا رَزبِری که سرشار از آنتی­اکسیدان­ها هستند برای پوستتان معجزه می­کنند. پیش از هر چیز از تاثیرات مخرب آفتاب پیشگیری می­کنند، که هم­چنین این معنی را می­دهد که اگر دارای پوست حساسی هستید جلوی قرمز شدن پوستتان در معرض آفتاب را هم می­گیرد. ویتامین C موجود در رَزبِری عنصر ایده آلی برای جلوگیری از سرطان پوست است.
به دلیل وجود ترکیب تیلیروسید که ثابت شده مانع از تولید ملانین در سطوح درون­یاخته­ای می­شود؛ کتون­های رَزبِری قابلیت استفاده در صنایع آرایشی دارند. بنابراین تیلیروسید می­تواند عامل قوی سفید کننده پوست در تولیدات آرایشی باشد. در واقع ضدآفتاب های ویژه­ای که حاوی روغن رَزبِری هستند، می­توانند یکی از عواملی باشند که سلامتی پوست را با عرضۀ آنتی اکسیدان­های بهتر و عملکرد ضد پرتو فرابنفش آفتاب، افزایش می­دهند.
رَزبری و مو
رَزبِری فولات هم زیاد دارد. فولات به تولید گلبول­های قرمز سالم کمک می­کند که به تمام سلول­های بدن اکسیژن می رسانند. این اکسیژن­رسانی برای فولیکول­های مو هم حیاتی است، چون به جریان خون مناسب و اکسیژن برای رشد مطلوب نیازمندند.
هم­چنین، محتوای منیزیوم و سیلیکون رَزبِری کیفیت مو را بهتر می­کند. سیلیکون ظرف چند هفته تارهای مو را ضخیم تر می­کند و احتمال دارد در سریع تر شدن رشد مو هم نقش داشته
berry_خانواده بری
berry_خانواده بری
berry_خانواده بری
berry_خانواده بری
berry_خانواده بری
raspberry_berryfamily_خانواده_بری